3.10.2024

Valtakunnan kovimman Turpotietäjän etsintä käynnistyy

Viisi eri tahoa toteuttavat jälleen nyt syksyllä valtakunnallisen Turpotietäjä-kilpailun lukioissa ympäri maata. Kilpailussa testataan nuorten maanpuolustuksen ja kokonaisturvallisuuden tietämystä. Kilpailun toteuttavat Reserviläisliitto, Suomen Reserviupseeriliitto, Kadettikunta, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry sekä Turun yliopisto. Valtakunnallisessa arviointiraadissa on edustus HYOL ry:stä, Tampereen yliopistosta, Turvallisuuskomiteasta ja Turun yliopistosta.

Tämän vuoden kilpailuun ilmoittautui mukaan 73 lukiota ja lähes 600 opiskelijaa. Mukaan lähti viisi lukiota enemmän, mitä viime vuonna. Eteläisimmät lukiot tulevat pääkaupunkiseudulta ja pohjoisin Sodankylästä. Ruotsinkielisiä lukioita on mukana kaksi, joista toinen on Ahvenanmaalta.

Alkukilpailu käydään lukioissa ympäri maata 9.10.2024. Maakunnalliset raadit suorittavat alkukilpailun arvioinnit ja lähettävät parhaimmat koesuoritukset valtakunnalliselle raadille uudelleen arvioitavaksi. Finalistit julkistetaan 4.11. ja finaali käydään talvisodan alkamisen vuosipäivän aattona 29.11.2024.

Finaalissa voittaja saa suoran opiskelupaikan Turun yliopiston yhteiskuntatieteelliseen tiedekuntaan, pääaineena poliittinen historia. Mikäli voittaja ei ota opiskelupaikkaa vastaan ensi kevään yhteishaussa, siirtyy se toiseksi tulleelle kilpailijalle. Lisäksi finaalin kolme parasta palkitaan rahastipendein.

Valtakunnallinen Turpotietäjä-kilpailu järjestetään jo viidennen kerran. Kilpailun tarkoituksena on erityisesti vahvistaa nuorten maanpuolustustahtoa. Kaksikieliset kilpailun omat verkkosivut löytyvät osoitteesta turpotietaja.fi. Sivustolta näkee mm. kaikki mukaan ilmoittautuneet lukiot.