3.10.2024

Sökandet efter landets bästa Säkpolvetare inleds

Fem olika aktörer genomför igen under hösten den riksomfattande tävlingen Säkpolvetare i gymnasier runt om i landet. I tävlingen testas de ungas kunskap om försvar och övergripande säkerhet. Tävlingen genomförs av Reservistförbundet, Finlands Reservofficersförbund, Kadettkåren, Förbundet för lärarna i historia och samhällslära FLHS rf samt Åbo universitet. I den riksomfattande juryn deltar representanter från FLHS rf, Tammerfors universitet, Säkerhetskommittén och Åbo universitet.

Till årets tävling har 73 gymnasier och nästan 600 elever anmält sig. Antalet anmälda gymnasier är fem fler än året innan. Gymnasierna längst söderut finns i huvudstadsregionen och de nordligaste gymnasierna kommer från Sodankylä. Två svenskspråkiga gymnasier deltar, av vilka det ena kommer från Åland.

Kvaltävlingen ordnas i gymnasier på olika håll i landet den 9 oktober 2024. De regionala juryerna bedömer kvaltävlingen och skickar de bästa provprestationerna till det riksomfattande rådet för ny bedömning. Finalisterna publiceras den 4 november och finalen hålls dagen före årsdagen för vinterkrigets början den 29 november 2024.

Den som vinner finalen får en direkt studieplats vid samhällsvetenskapliga fakulteten vid Åbo universitet, med huvudämnet politisk historia. Om vinnaren inte tar emot studieplatsen i samband med den gemensamma ansökan nästa vår, överförs platsen till den som kom tvåa i tävlingen. Dessutom belönas de tre bästa i finalen med penningstipendier.

Den riksomfattande tävlingen Säkpolvetare ordnas redan för femte gången. Syftet med tävlingen är särskilt att stärka ungas försvarsvilja. Tävlingens tvåspråkiga webbplats finns på adressen turpotietaja.fi. På webbplatsen finns bl.a. alla gymnasier som har anmält sig till tävlingen.