16.6.2023

Reserviläisliitto mielissään hallitusohjemaan kirjatuista tavoitteista

Reserviläisliitto on tehnyt erittäin aktiivista edunvalvontatyötä ja pyrkinyt vaikuttamaan vaaliohjelmallaan  siihen, että reserviläisille merkittäviä asioista huomioitaisiin seuraavassa hallitusohjelmassa.

Tänään julkaistussa hallitusohjelmassa on iloksemme monta tärkeää asiaa nostettu esille, iloitsee liiton puheenjohtaja Kari Salminen.

Yksi näistä on se, että tehdään selvitys sotilaskäyttöön soveltuvien varusteiden, tarvikkeiden ja aseiden verovähennysoikeuden luomisesta, siltä osin kuin ne soveltuvat kriisiajan käyttöön ja ovat yhteensopivia Puolustusvoimien tai MPK:n järjestämän maanpuolustuskoulutuksen vaatimusten kanssa.

Keskeisiä asioita ovat myös lyijykieltoa ja ampumaratoja koskevat tärkeät kirjaukset. Tavoite on turvata Suomen ampumaratojen toiminta ja edistää uusien perustamista ottaen huomioon alueellisen tarpeen ja arvioiden mahdolliset lainsäädäntötarpeet huomioiden keskeisten maanpuolustus-, reserviläis-, ampumaurheilu-, ja metsästysjärjestöjen sekä viranomaisten tarpeet. Tarkoituksena on myös sujuvoittaa ampumaratoja koskevia ympäristölupaprosesseja sekä lainsäädäntöä. Tavoite ulkoampumaradoilla on 1 000 rataa vuosikymmenen loppuun mennessä.

EU:n lyijykiellon osalta (osana REACH-asetusta) hallitus pyrkii vaikuttamaan valmisteluihin
siten, ettei se haittaa vapaaehtoisen maanpuolustuksen toimintaedellytyksiä. Hallitus toimii aktiivisesti  ampumaratojen saamiseksi pois rajoituksen piiristä, eikä hyväksy EU:n lyijynkäyttökiellon ja -rajoitusten laajentamista luoteihin.

Meitä reserviläisiä koskevia asioita ja huomioita on tarkalla korvalla kuunneltu. Hienoa, että niin monia meille tärkeitä asioita lähdetään nyt edistämään seuraavien vuosien aikana, päättää puheenjohtaja Salminen.