1.7.2024

Pohjois-Karjalasta löytyy vireä reserviläisyhteisö

Kuva: Milja Muikku

Julkaisemme kesän aikana liiton nettisivuilla tekstejä reserviläispiireistä.

Pohjois-Karjalan Reserviläispiiri on 18 yhdistyksen muodostama varsin vireästi toimiva maanpuolustushenkisten reserviläisten yhteisö ”susirajalla”.

Piirin toimintamuotoja ovat mm. Reserviläispäivä, jossa jaetaan tietoa reserviläistoiminnasta yhteistyössä Maanpuolustuskoulutuksen (MPK), Pohjois-Karjalan aluetoimiston ja Pohjois-Karjalan Rajavartioston kanssa. Lisäksi piiri toteuttaa kahdesti vuodessa reserviläisinfon Pohjois-Karjalan Rajavartiostossa. Vastaavat tilaisuudet järjestetään myös Kainuun Prikaatissa ja Karjalan lennostossa yhteistyössä Pohjois-Savon ja Kainuun reservipiirien kanssa.

Eniten jäsenistöä kiinnostavat kuitenkin erilaiset ampumatapahtumat ja -kilpailut. Vuoden 2024 kilpailukalenteri muodostuu reilusta 20:sta eri asein ammuttavasta kilpailusta. Myös harrastus- ja harjoittelutoiminta on maakunnan alueella vilkasta. Jo perinteisiksi ampumakilpailuiksi ovat muodostuneet mm. Kontiolahdella järjestettävä ”puulaakiammunta”, jossa pienikaliiberisilla aseilla ratkotaan mestaruuksia sekä keväisin että syksyisin, Outokummussa ammuttava Amin Pytty -kilpailu sekä Onttolassa Pohjois-Karjalan Rajavartioston radalla järjestettävä reserviläisten RK-kilpailu. Suosiotaan on viime aikoina voimakkaasti kasvattanut sovellettu reserviläisammunta (SRA), johon löytyy osallistujia ympäri maakuntaa.

Koko reserviläispiirin yhteisiä tapahtumia vuoden 2024 aikana ovat Karjalan Erämessut Kontiolahden ampumahiihtostadionilla ja Joensuussa syksyllä järjestettävät Kokonaisturvallisuusmessut, joissa kummassakin piiri on mukana omalla esittelypisteellään. Hengellisen toiminnan suurimmat tapahtumat ovat piirin elokuinen Metsäkirkko Kontiolahden seurakunnan leirikeskuksessa ja tietysti ympäri maakuntaa järjestettävät perinteiset Joulutulet.

Yksi piirin tärkeimmistä tiedotusvälineistä on Karjalan Pojat -lehti, joka ilmestyy kahdesti vuodessa, kerran verkkolehtenä ja kerran printtiversiona. Lehteä julkaisee Pohjois-Karjalan Maapuolustuksen Tuki Ry.

Säännöllistä yhteistyötä Pohjois-Karjalan Reserviläispiiri tekee maakunnan Reserviupseeripiirin, Puolustusvoimien, Pohjois-Karjalan aluetoimiston, Pohjois-Karjalan Rajavartioston, MPK:n, Vapaaehtoisen pelastuspalvelun (Vapepa), Reserviläisurheiluliiton, pelastuslaitoksen, poliisin, veteraani- ja perinnetyön toimijoiden sekä sotilaskotiyhdistysten kanssa.

Piirin toimintaa on suunnittelemassa ja koordinoimassa erilaisia toimikuntia, kuten nais-, liike- ja tulitoimikunta. Piiri sai toukokuussa uuden toiminnanjohtajan, kun Mika Räisänen aloitti tehtävässään. Hän jatkaa edeltäjänsä Kimmo Salon tavoin reserviläis- ja reserviupseeripiirin yhteisenä toiminnanjohtajana. Piirin puheenjohtajana toimii Hannu Parviainen Kontiolahdelta.

Teksti: Hannu Parviainen, Pohjois-Karjalan reserviläispiirin puheenjohtaja