20.6.2019

Nykymallisella asevelvollisuudella laaja kannatus

Tuore puolustusministeri Antti Kaikkonen on väläyttänyt naisille suunnatun kansalaispalveluksen selvittämistä. Selvitysten mukaan vankka enemmistö kuitenkin tukee nykymuotoista asevelvollisuutta.

Leopard 2A4 -panssarivaunu taistelunäytöksessä Lahden kokonaisturvallisuusmessuilla viime syksyllä. (Kuva: Reserviläisliitto)

Tuore puolustusministeri Antti Kaikkonen on väläyttänyt naisille suunnatun kansalaispalveluksen selvittämistä. Maanpuolustusjärjestöjen teettämän tutkimuksen mukaan selvästi yli 2/3 suomalaisista (69%) kannattaa kuitenkin nykymallia, joka pohjautuu miesten pakolliseen ja naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen. Vain neljännes suomalaisista (25%) siirtyisi Taloustutkimuksen huhtikuussa tekemän tutkimuksen mukaan järjestelmään, jossa miehiä koskevaa, pakollista asepalvelusta täydennettäisiin naisia koskevalla kansalaispalvelusvelvollisuudella. Merkittäviä, sukupuolten tai eri ikäryhmien välisiä näkemyseroja ei tutkimuksessa tullut esiin.

Reserviläisliiton oman jäsenkyselyn mukaan aktiivireserviläiset kannattavat vieläkin vahvemmin nykyjärjestelmää. Huhtikuussa tehdyssä kyselyssä lähes 4/5 vastanneista (77%) kannatti nykyisenkaltaista asevelvollisuutta ja vain 16 % prosenttia oli molempia sukupuolia koskevan kansalaispalveluksen kannalla, jonka voisi suorittaa ase- tai kriisivalmiuspalveluksena.

Reserviläisliitto on omassa vaaliohjelmassaan vaatinut kansalaispalvelusmallin selvittämistä tavoitteena rakentaa lisää suorituskykyä normaaliajan häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Reserviläisliiton varapuheenjohtaja Terhi Hakolan mukaan puolustusjärjestelmämme ei sinänsä kaipaa muutoksia.

Yleiseen asevelvollisuuteen ja suureen reserviin pohjautuva puolustuksemme tuottaa meille erittäin vahvan puolustuskyvyn niin normaali- kuin poikkeusoloissakin. Muu kriisinhallinta saattaisi kuitenkin olla kipupiste, jos pilliin vihelletään.

Molemmissa tutkimuksissa kysyttiin myös, minkälaiseen palvelusmalliin puolustusjärjestelmämme tulisi perustua. Myös tässä kysymyksessä ylivoimainen enemmistö asettui nykyisen, miesten yleiseen asevelvollisuuteen pohjautuvan palvelusmallin taakse. Sitä tuki 67 prosenttia Taloustutkimuksen kyselytutkimuksen ja 71 prosenttia Reserviläisliiton jäsenkyselyn vastaajista.

Noin neljännes (26%) liiton jäsenkyselyyn vastanneista kannatti kuitenkin pakollisen asevelvollisuuden laajentamista naisia koskevaksi, kun taas Taloustutkimuksen tekemän tutkimuksen mukaan sukupuolineutraalin asevelvollisuuden ottaisi käyttöön vain 14 prosenttia suomalaisista. Vapaaehtoisen asepalveluksen kannalla on 12 prosenttia suomalaisista mutta vain kaksi prosenttia Reserviläisliiton jäsenistä. Ammattiarmeijaan siirtymistä kannattaa neljä prosenttia suomalaisista mutta liiton jäsenistä ei juuri kukaan (1%).

Varapuheenjohtaja Hakola muistuttaa Reserviläisliiton marraskuisen vaaliohjelman linjauksista, jossa esitettiin mm. kutsuntojen laajentamista myös naisia koskeviksi tai erillisen informaatiotilaisuuden järjestämistä heille. Tavoitteeksi on asetettu naisten maanpuolustustietämyksen ja -tahdon lisääminen sekä naisten saaminen nykyistä laajemmassa määrin asepalvelukseen. Tällä hetkellä naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suorittaa vuositasolla noin tuhat nuorta naista.

Maanpuolustustahto edelleen korkealla

Molempien tutkimusten mukaan suomalaisten maanpuolustustahto on edelleen hyvin korkealla tasolla. Kaikissa tilanteissa Suomea puolustaisi sotilaallisesti 69 prosenttia suomalaisista ja 95 prosenttia Reserviläisliiton jäsenistä. Suomen puolustamiseen omien kykyjensä ja taitojensa mukaisesti olisi valmis osallistumaan 84 prosenttia suomalaisista ja peräti 97 prosenttia Reserviläisliiton jäsenistä.

Suomalaiset ovat poikkeuksellisen maanpuolustustahtoista kansaa. Nytkin tehdyt tutkimukset kertovat siitä, että myös nykysuomalaiset ovat valmiita tekemään kaikkensa pitääkseen itsenäisyydestämme kiinni,

Reserviläisliiton varapuheenjohtaja Terhi Hakola summaa Taloustutkimuksen kyselytutkimuksen ja Reserviläisliiton jäsenkyselyn tuloksia.

Reserviläisliiton jäsenkysely toteutettiin Surveypal-kyselynä 2.4.–12.4.2019 ja siihen vastasi 2.152 jäsentä. Suomen Reserviupseeriliiton, Reserviläisliiton, Maanpuolustuskiltojen liiton ja Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen Taloustutkimukselta tilaama haastattelututkimus toteutettiin 4.4.–25.4.2019 Omnibus-tutkimuksen osana henkilökohtaisina haastatteluina pääosin vastaajien kodeissa. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 1.005 henkilöä.

Taloustutkimuksen selvityksessä otos muodostettiin kiintiöpoiminnalla, jossa kiintiöinä olivat kohderyhmän valtakunnallinen ikä-, sukupuoli-, suuralue- ja kuntatyyppijakautuma. Liiton jäsentyytyväisyyskyselyssä poimintaa ei tehty vaan kyselyyn vastanneista 95 % oli miehiä ja 5 % naisia.