9.8.2024

Liitto vaatii päätöksiä verovähennyksen suhteen

Petteri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallitus selvittää sotilaskäyttöön soveltuvien varusteiden, tarvikkeiden ja aseiden verovähennysoikeuden luomista siltä osin kuin ne soveltuvat kriisiajan käyttöön ja ovat yhteensopivia Puolustusvoimien tai MPK:n järjestämän maanpuolustuskoulutuksen vaatimusten kanssa. Valtiovarainministeriö on juuri laatinut ehdotuksen ensi vuoden valtion talousarvioksi ja hallituksen budjettiriihi käydään syyskuun alussa.

Reserviläisliitto vaatii pikaisia toimia verovähennyksen edistämiseksi nyt, kun nykyinen hallitus valmistelee jo toista budjettiaan. Liiton puheenjohtaja Kari Salminen painottaa, että asialla on jo kiire.

– Mikäli tästä tärkeästä hallitusohjelmakirjauksesta ja lupauksesta reserviläisille halutaan pitää kiinni, niin nyt olisi aika tehdä päätöksiä verovähennyksen suhteen. Verovähennys edistäisi yhteiskunnan kriisivalmiutta, vahvistaisi kansalaisten maanpuolustustahtoa ja lisäisi kotimaista työllisyyttä. Valtion myötävaikutus asiassa kannustaisi yhä useampia osallistumaan reserviläistoimintaan ja vapaaehtoiseen maanpuolustuskoulutukseen, mikä taas edistää Puolustusvoimien suorituskykyä.

Eduskunnan puolustusvaliokunta kiirehti verovähennysoikeuden edistämistä jo viime vuoden marraskuussa, mutta asia ei ole tämän vuoden puolella edennyt mihinkään.

– Nykyisin reserviläiset maksavat reserviläistoiminnassa käyttämänsä varusteet itse ja kukin hankkii ne mistäkin. Varusteiden laatu ja kunto on hyvin kirjavaa. Jos olisi tiedossa, mitkä ovat juuri ne yhteensopivat varusteet, joista verovähennys myönnetään, yhtenäistäisi se reserviläisten varustusta. Ja kun henkilöllä olisi omat sopivat varusteet, joista on jo käyttötuntumaa, niin se palvelisi myös isossa kuvassa Suomen maanpuolustusta kovan paikan tullen. Kun varusteet on hankittu itselle omalla rahalla, niin niistä myös pidetään hyvää huolta, toteaa puheenjohtaja Salminen.

Reserviläisliitto on arvioinut, että verovähennystä hyödyntäisi alkuvaiheessa 10 000 reserviläistä. Pelkästään Reserviläisliiton jäsenmäärä lähestyy jo 50 000 ja Puolustusvoimien sodanajan vahvuus on noin 280 000. Reserviläisliiton tämän vuoden jäsenkyselyssä peräti 73 % vastanneista ilmoitti, että hyödyntäisi verovähennysoikeutta, mikäli sellainen mahdollisuus tulisi.

Venäjän hyökättyä Ukrainaan ukrainalaisilla ei ollut varusteita kotonaan. Meni pitkä aika, että joukot saatiin varustettua ajanmukaisilla varusteilla. Reserviläisliitto korostaa, että Ukrainasta on otettava oppia myös meille. On viisasta varautua myös pahimman varalle.

– Reserviläiset ovat jo monella tavalla antaneet ilmaiseksi oman panoksensa Suomen maanpuolustuksen ja turvallisuuden eteen, kun toimintaa harjoitetaan vapaa-ajalla omakustanteisesti. Reserviläistoiminta ei ole pelkkä tavallinen harrastus, vaan se kytkeytyy myös vahvasti valtioon. Verovähennyksen luominen olisi pieni ojennus reserviläisille, mutta suuri teko isänmaan ja maanpuolustuksen eteen. Koskaan ei tiedä, mitä veli venäläinen suunnittelee seuraavaksi, päättää puheenjohtaja Salminen.