18.7.2023

Haastattelussa aktiivireserviläinen: Hannu P. Martikainen

Haastattelimme Hannu P. Martikaista, joka on ollut mukana Reserviläisliiton toiminnassa jo lähes 30 vuotta. Martikaisen meriiteiksi voidaan lukea pitkä lista luottamustoimia niin liitto-, piiri- kuin yhdistystasollakin. Tällä hetkellä Martikainen toimii Juuan Reserviläisten ensimmäisenä varapuheenjohtajana. Etenkin veteraanityö on ollut aina Martikaiselle lähellä sydäntä.

Kuka olet ja mikä on taustasi Reserviläisliitossa?

Olen 58-vuotias reservin ylivääpeli. Viimeiset 13 vuotta olen ollut töissä seurakunnassa ja ammattini on seurakuntamestari. Toimin samalla työalani lähiesihenkilönä.

Liityin Reserviläisliittoon vuonna 1995. Alkuun pääsin ainoastaan kannatusjäseneksi, koska sotilasarvoni oli jääkäri. Vuonna 1997 pääsin varsinaiseksi jäseneksi, kun perusyhdistys muutti sääntöjä avoimemmalle linjalle.

Vuonna 2007 suorittamani Miehistöstä aliupseeriksi -kurssi avasi mahdollisuuden edetä sotilasuralla.

Reserviläisliitossa olen ollut monissa luottamustoimissa. Olen toiminut yhdistyksen hallituksessa, sihteerinä ja puheenjohtajana sekä piirin puheenjohtajana, Reserviläisliiton hallituksessa ja valiokunnassa. Nykyisin olen Juuan Reserviläiset ry:n 1. varapuheenjohtaja.

Vaikka vapaaehtoistoiminta, kuten vapaaehtoinen maanpuolustustyö, voi vaatia aikaa ja vaivaa, se myös antaa paljon. Mikä on saanut sinut alun perin mukaan reserviläistoimintaan ja mitkä ovat tärkeimmät tekijät, jotka pitävät sinut vuodesta toiseen mukana toiminnassa?

Isäni oli sotainvalidi ja näin lapsesta saakka mitä sota aiheuttaa ihmiselle ja miten kallis on vapauden hinta. Kodissani arvostettiin perinteisiä arvoja: toisten ihmisten kunnioittamista, uskonnon vapautta ja isänmaallisuutta.

Lapsena kuulin paljon sotaveteraanien tarinoita ja näin heidän olevan kiitollisia arjen pienistä asioista.

Varmasti kodin vaikutus ja kasvatus on muokannut minusta perinteisiä arvoja kunnioittavan ja maanpuolustushenkisen kansalaisen. Varmasti nämä asiat saivat minut hakeutumaan Reserviläisliiton jäseneksi.

Haluan olla omalta osaltani luomassa turvallista kotimaata olla elää ja asua. Mielestäni jokaisella on lukuisten oikeuksien lisäksi myös velvollisuus tätä maata ja kansaa kohtaan. Velvollisuus tehdä parhaansa, koska enempäähän ei voi vaatia.

Miten reserviläistoiminta näkyy elämässäsi?

Osallistun erilaisiin maanpuolustustapahtumiin ja -juhliin, kunniavartioihin, viikoittaisiin ammuntaharjoituksiin, kertausharjoituksiin ja VEH-harjoituksiin. Lisäksi osallistun kokouksiin ja palavereihin sekä erilaisten tapahtumien suunnitteluun ja järjestelyyn. Pyrin myös pitämään huolta fyysisestä kunnostani.

Mitä juuri sinä olet halunnut tuoda mukaan vapaaehtoiseen reserviläiskenttään? Mitkä asiat koet tärkeimmiksi?

Veteraanityö on ollut aina lähellä sydäntäni ja toimiminen veteraaniyhdistyksen puheenjohtajana kuuden vuoden ajan oli unohtumaton kokemus, jossa opin paljon.

Veteraanityön lisäksi minulle on tärkeää kansalaisten taitojen ja tietoisuuden lisääminen, sotilaan taitojen kehittäminen, reserviläisten edunvalvonnan kehittäminen sekä yhteisöllisyyden lisääminen.

Mitä vapaaehtoinen maanpuolustus merkitsee sinulle?

Elämäntapaa, johon sisältyy monenlaisia harrasteita. Vastuullisuutta sekä itsensä kehittämistä ja likoon laittamista. Turvallisuutta niin rauhan kuin kriisien aikana.

Miksi suosittelisit reserviläistoimintaa muillekin? Entä mitä terveisiä haluat lähettää vapaaehtoisesta maanpuolustustoiminnasta kiinnostuneille?

Tämä on kokonaisvaltainen harrastus, josta varmasti löytyy tekemistä kaikille kiinnostuksen, fyysisen kunnon ja iän mukaan. Tämä on hieno joukko, johon tuntee olevansa tervetullut ja arvostettu sellaisena kuin on.

Pidetään aina mielessä että ”uhrin ansiosta lippu liehuu”.