18.7.2024

Ampumatoiminta ja veteraaniperinnetyö on aktiivista Pirkanmaalla

Kuva: Raimo Ojala

Julkaisemme kesän aikana liiton nettisivuilla tekstejä reserviläispiireistä.

Pirkanmaan Reserviläispiiri tarjoaa vilkasta reserviläistoimintaa ympäri Pirkanmaata. Aktiivista ampumatoimintaa on lähes jokaisella yhdistyksellä ja SRA-ammunnan suosio jatkaa kasvuaan. Tärkeää veteraaniperinnetyötä tehdään ahkerasti. Veteraaniperinnetyön siirtyessä hiljalleen uuteen aikaan ovat reserviläisyhdistykset allekirjoittaneet veteraanityön yhteistyösopimuksia jo useilla paikkakunnilla. Yhtenä esimerkkinä aktiivisesta piirin jäsenyhdistysten toiminnasta ja veteraaniperinnetyöstä mainittakoon Mäntän Seudun Reserviläiset ry:n jäsenten kokoama upea Mänttä-Vilppula sodissa -näyttely, joka on esillä koko kesän ajan Vilppulan varikolla, osoitteessa Riihikankaantie 12, Vilppula.

Pirkanmaan Reserviläispiirillä ja Pirkanmaan Reserviupseeripiirillä on useita yhteisiä toimikuntia, joista aktiivisimmat ovat Ampumatoimikunta, SRA-toimikunta ja Henkisen maanpuolustuksen toimikunta. Ampumatoimikunta järjestää vuosittain myös useita kaikille jäsenille avoimia ampumailtoja, jotka ovat aina yhtä suosittuja. Reservipiirien Henkisen maanpuolustuksen toimikunta järjestää joka vuosi lukiolaisille suunnatun turvallisuuspoliittisen seminaarin sekä Turvallisuuspoliittisen TURPO-tietokilpailun ja siihen liittyvän varuskuntavierailun. Tänä keväänä varuskuntavierailu suuntautui Merivoimien esikuntaan Turkuun ja sille osallistui noin kolmisenkymmentä henkilöä. Lisäksi toimikunnan jäsenet ovat kevään aikana valmistelleet marraskuussa järjestettävän TURPO2024-tietokilpailun kysymykset.

Kuva: Raimo Ojala

Pirkanmaan Reserviläispiiri järjestää vuosittain kaikille avoimen Koko kansan maanpuolustustapahtuman yhteistyössä Lempäälän Ideaparkin ja Puolustusvoimien kanssa. Tänä vuonna tapahtuma oli Kansallisena veteraanipäivänä. Tapahtuma huipentui maanpuolustusjuhlaan, jossa esiintyi Ilmavoimien Big Band ja juhlapuheen piti kansanedustaja Pekka Toveri. Lisäksi kuultiin pikkulotta Raili Louhivuoren ajatuksia. Piirin omalla osastolla pääsi ampumaan ekoaseilla ja testaamaan puristusvoimaansa, myös muutama uusi jäsen saatiin porukkaan lisää. Ulkoalueella yleisöä ihastutti Hämeen Eskadroonan ratsuosasto, myös Panssarihaupitsi K9 ja Leopard-panssarivaunuun tutustuttiin tarkoin. Tapahtuman aikana Tampereen Seudun Sotilaskotiyhdistyksen sotilaskotiauto Onnista sai apua kahvihampaan kolotukseen ja suunsa makeaksi.

Elokuun 17. päivä piiri järjestää jäsenilleen jo kolmannen kerran suositun Reserviläispiirin perhepäivän Särkänniemessä. 50-vuotisjuhlavuoden Hämeen Hölkkä järjestetään Ylöjärvellä 31. elokuuta yhteistyössä Pirkanmaan Reserviupseeripiirin ja Maanpuolustusnaisten Liiton Pirkanmaan Piirin kanssa. Tapahtuma on kaikille avoin. Loppukesällä aloitetaan myös reservipiirien yhteisen syyskokoustapahtuman järjestelyt. Tänä vuonna syyskokous on Ylöjärvellä ja järjestelyvastuussa on Maanpuolustusnaisten Liiton Pirkanmaan Piiri ry. Lisäksi Reserviläispiiri osallistuu omalta osaltaan vuonna 2025 Tampereella järjestettävän liittokokoustapahtuman suunnitteluun.

Lisätietoa piirin tapahtumista ja toiminnasta löytyy pirkanviesti.fi -sivustolta.

Teksti: Sirkka Ojala, Pirkanmaan Reserviläispiirin järjestösihteeri